York Swirls

Thursday 30 May 2013

Jangan main api!

Tengah syok tengok citer,
Saya terbau sesuatu yg terbakar,
Asap berkepul-kepul kat luar rumah,
Hati mahu tahu apa yang berlaku,
Rupa2nya adik2 saya main api dan bakar daun kering,
Umi yang baru sedar ttg tu mula panik,
Umi risau kalu api merebak ke rumah jiran,
Angin pun bertiup kencang gak,
Dan krisauan umi benar2 terjadi,
Umi marah cik semarah-marahnya,
Cik jadi takut bile tengok umi mengamuk,
Dia menyorok dlm bilik tp akhirnya keluar,
Saya, cik, umi dan adik2 bertungkus lumus memadamkan api,
Bukan main takut lagi kitorang bile tengok api merebak,
Api yang merebak semakin membuas,
Kitorang x putus asa,
Jiran kitorang lak kebetulan xde kat umah,

Alhamdulillah....
Lega hati ni bila api dah terpadam,
Jilbab saya lak dah berbau,
Terpaksalah basuh jilbab ni, 
Sebab esok nak gi Giant,
Beli barang2 keperluan...

Terima kasih ya Allah,
Dengan izin Engkau api itu terpadam,
Kalau tak, tak tahulah saya apa nak buat,
Cuba bayangkan kalu api x terpadam,
Api itu terus merebak sehingga membakar rumah,
Seram rasanya hati ni,
Di mana keluarga saya mahu tinggal?

Jangan main2 dgn api sbb kalu api dah besar, malapetaka datang...

No comments:

Post a Comment