York Swirls

Monday 11 December 2017

Ujian Kelayakan

Alhamdulillah...

Selesai juga program hari ni..

Pagi-pagi lagi setelah hantar 3 orang adik saya ke sebuah kem di Tahfiz As-Saabiqun... umi hantar saya pula ke sekolah. Tibanya kat sana, dah penuh dengan kereta. Sampai tu dalam 8:30 pagi juga. And then, sarapan dan dengar taklimat.

   Kalau ikutkan tugasan, asalnya hanya perlu menanda kertas je.. tapi, kemudian cikgu minta tolong jagakan kelas sekejap. Saya hanya menurut.

Yang datang membantu hanya 3 orang je. Saya, Ramlah dan Irfan. Yang lain mungkin ada sebab. Takleh nak tuduh macam-macam gak. Tu pun mujur ada orang. Hahah -,-" Ada 14 bilik kalau saya tak silap... saya pun tak berapa tahu mana. Saya hanya menurut sahaja. Hehe..

Tapi, yang saya pasti ada lebih 400 pelajar darjah 6 yang tersenarai. Saya tengok sendiri senarai tersebut. Itupun dah kira ramai dah. Tapi, sebenarnya bilangan pelajar yang menduduki ujian tersebut berkali ganda. Saya pun tak berapa pasti berapa bilangan sbenar. Cikgu saya kata ada 4 buah sekolah menjadi pusat peperiksaan untuk masuk SMAASZA. Yang saya ingat kat Mahmudiah, Al-Falah.... Ha! Yang tu jelah yang saya ingat cikgu sebut. Yang lain tak berapa tangkap sebab duk pikir mende lain.

   Okey... sambung pasal tadi. Saya pun ke bilik 7. Ada beberapa orang pelajar dah mengambil tempat. Ibu bapa mereka pun ada bersama. Bila nampak macam ramai dah dalam kelas, saya pun dengan selambanya masuk ikut depan dan letak kertas soalan beserta beg di atas meja guru. Kemudian keluar.

Series rasa segan gila, sebab lama dah tak handle benda macam ni. Jadi rasa gelabah sikit. Muka gelabah tu... tak tahulah nampak ke tidak. Tak.. kot? Saya pun pandang kelas sebelah. Tc Aza!

Tc pun bagilah beberapa pesanan... saya pun mengangguk je. Tengok jam... lagi 15 minit, tapi tunggu rasa macam tak bergerak pun masa. And then, masuk balik kelas.

Serba salah rasanya nak minta ibu bapa keluar. Takkan nak kata "Ibu bapa boleh keluar ye," walaupun dengan kata-kata yang sopan tapi, masih terasa kasar.

So, saya pun katalah, "erm.. kita dah nak mulakan ujian," Lega sebab mak ayah faham. Mereka pun keluar. Terketar-ketar tangan plus sejuknya walaupun tak hujan sebab dah lama tak cakap depan orang ramai. Kira ramailah tu walaupun tak sampai 30.

Saya ada beberapa gambar, tapi entah apa masalah... susah pula nak upload. Jadi, saya malas ambik kesah... dah tekan banyak kali dah.

Kemudian... bermulalah ujian... Beberapa minit kemudian, Tc Norizan datang. Saya pun lega sebab dah boleh keluar. Dengan happynya saya melangkah keluar dari kelas.

Saya bergerak ke bilik mesyuarat pula. Tengok2, tak ada pun Ramlah. Tengah jaga kelas lagi kot. Irfan pun tak ada gak. Alone... taklah alone sangat. Adalah cikgu kat sana, tapi, saya bukan jenis yang mudah sangat beramah dengan cikgu. Saya pun duduk je kat situ, tunggu kertas untuk ditanda.

Sampai setakat ini sahajalah. Saya dah letih dah tulis panjang-panjang. Hahah
Apa pun, siapa pun yang membaca ni.. jangan lupa study ye.




No comments:

Post a Comment