York Swirls

Wednesday 27 December 2017

Peluang

Setiap kali aku pandang anime,
Setiap kali aku pandang komik,
Dan, setiap kali aku pandang course animation... multimedia,

Setiap kali tu jugalah aku lemah...

Kerana, sekarang sudah semakin sukar
untuk aku kejar impian aku,
cita-cita aku.

Tapi, aku cuba juga cari hikmah.
Mungkin Allah sediakan aku peluang,
peluang yang hanya akan datang,
kalau aku terus stay kat sekolah ni,
ambil subjek ni,
mendapat jawatan ni.

Dan aku nampak apa peluang itu...

Aku rasa bersyukur kerana diberi peluang itu,
Peluang...
untuk aku menjadi lebih berani,
untuk aku jadi lebih bertanggungjawab,
untuk aku jadi lebih matang,
untuk aku jadi lebih berkepimpinan

Peluang...
untuk aku berjumpa dengan Yuni,
yang tiba-tiba menghilang tahun lepas,
yang tiba-tiba pindah tanpa khabar.

Peluang... 
untuk aku menolong cikgu yang banyak bagi ilmu kat aku,
untuk aku lebih mengenali cikgu-cikgu,
yang aku dahulunya selalu tak ambil kisah,
untuk aku lebih fahami pengorbanan mereka.

Peluang...
untuk aku dalami lagi ilmu agama,
yang dulunya aku selalu letakkan dalam buku sahaja.
untuk aku ditarbiah agar tidak lupa diri.

Peluang...
untuk aku belajar memahami manusia,
yang dulunya aku anggap tidak penting,
kerana mereka bukan sape2 dengan aku,
untuk aku belajar kesusahan mereka,
untuk berubah kerana kami tidak sama,
kerana kami dikelilingi orang yang berbeza tahap agamanya,
untuk aku fahami apa yang ada pemikiran mereka,
kerana bukan semua orang boleh terima kita,
perspektif manusia berbeza-beza,
untuk aku fahami bahawa luaran tidak menggambarkan dalaman,
kerana boleh jadi ilmu mereka lebih tinggi.

Peluang...
untuk aku menguruskan sesuatu,
yang belum pernah aku bayangkan,
serius! bahagian lawatan!
aku bayangkan perkara itu mudah,
tapi sebenarnya sukar,
dan akan menjadi lebih sukar sekiranya tiada kerjasama.

Peluang...
untuk aku merindui sahabat-sahabat aku,
yang telah 5 tahun kami bersama,
satu kelas...

Kalau diikutkan hati,
masih banyak lagi yang ingin aku luahkan,
tapi hanya ini yang mampu aku ungkapkan,
tangan aku sudah mula letih,
dan adik aku datang... Hahah

sebab laptop kat rumah rosak,
habis laptop saya pula yang digunakan... -,-

No comments:

Post a Comment