York Swirls

Saturday 23 December 2017

Keberkatan

Assalamualaikum...

Nak cerita ni..

Pernah suatu hari saya bertugas dengan seorang sahabat ni, kami sempat berdebat dengan dua orang pelajar. Dua lawan dua.. adil lah tu. Dan, disaksikan pula beberapa yang lain.. tak ramai, mungkin kurang daripada 10. Saya tak sempat nak kira sebab asyik sangat berdebat dengan pelajar tu.

Kami berdebat di bilik study.. tajuk debat kami, 'Keberadaan pelajar di dewan makan bagi yang makzurah sebelum aktiviti maghrib'. Panjang tak? Saya tak tahu nak pendekkan macam mana.. Takut salah faham pula.

Tidaklah saya ceritakan secara detail dalam ni semua perdebatan kami...

Masa tu, keluar isu keberkatan.

"Dalam bilik study ni pun ada keberkatan. Kenapa perlu masuk dalam dewan makan?"

Masa tu, saya keliru dengan kata-kata pembangkang.

Saya sebagai pihak kerajaan, hanya terdiam. Menyesal tak tuntut ilmu awal-awal. Soalan itu senang tapi, bila tak ada ilmu.. jawapan tak boleh main hentam je.

Kenapa perlu masuk DeMa?

Dalam DeMa ( Dewan makan), kami diajar untuk membaca ma'thurat, mendengar tazkirah dan berzikir. Andainya korang nak study, silakan.. tapi, sebaiknya sebelum dan selepas selesai aktiviti tersebut.

Dalam sebuah buku bertajuk Cinta High Class yang dikarang oleh Dr Farhan Hadi dan Fatimah Syarha ada diceritakan tentang keberkatan...

'Apa yang dimaksudkan sebagai keberkatan kualiti masa?'

'Apabila kita belajar, kita dapat rasakan banyak ilmu yang masuk. Apabila kita buat sesuatu tugasan, tugasan kita menjadi senang dan lancar. Pendek kata, dalam hari tersebut banyak perkara yang kita mampu lakukan. Rahsianya, hiduplah berdampin dengan Pencipta 'keberkatan' dan bacalah selalu ayat-ayat cinta-Nya"

Perhatikannya... dan pilihlah.

Bukan mudah untuk memberanikan diri berdebat. Perlu ada keberanian dan ilmu yang tinggi. 🤓

No comments:

Post a Comment