York Swirls

Monday 13 March 2017

Test QTI

Ujian QTI ... 8 Mac 2017


QTI tu apa? Saya search lah kat internet... katanya QTI ni singkatan bagi Qualifying Test at the Institute. (http://driving-school.com.my/sekolah-memandu/q-t-i-atau-pra-ujian-memandu-di-malaysia/) Huhu... sedih sungguhlah... Nak wat QTI tapi x bawa duit yg cukup... Kerani suh bayar bakinya baru blh buat and QTI. Dalam 400 lebih gop tu.. Saya bawa stakat 10 ringgit lebih skit je... Mari kejap, balik rumah mula. Pak din tawar je guna duit dye dulu, pahtu gnti balik... tapi, saya segan lh. Sebab, duit tu banyak... sian pk din.. kot2 ke dye nak guna dulu... saya pun x suka sangat berhutang dgn org.. sbb biasanya saya lupa hutang saya... 😓😓

Pahtu masa ari ni saya mari nak wat QTI... orang macam ramai je pagi2 ni... jadi, saya berpesanlah kpd sape yg nak buat qti... buatlah awal2... takutnya tunggu sampai ke petang... Sebab lain saya x nak buat lagi, walaupun duit ada depan mata... Ya sepupu saya pun tak siap lagi kpp dia.. tangguh lah skit... sekejap je... Saya x tahulah kenapa lambat sangat dia punya... mungkin cg nya yang sibuk atau Ya sndiri yang sibuk... (alasan yang direka semata-mata - jangan percaya... dan sntiasa bersangka baik). Tapi, rasanya memang taklah tunggu dia... Cikgu Nora kata kalau lambat buat QTI, lambatlah nak test JPJ, sebab test JPJ kena booking dulu...

Walaupun hari ni... tak buat test, hanya duduk kat GANDA, tak buat apa-apa cuma tengok orang kiri kanan dan minum air je selama 2 jam... saya tak menyesal pun... Saya balik rumah naik kereta pak din...

"Habis dua air teh pin habis tunggu pak din"

"X eh, satu lagi eh simpan untuk adik kat rumah. Adik demam"

"Awak demam?"

"Adik kat rumah"

"Pahtu, mak mana?"

"Mak kerja... cikgu"

"Ayah?"

"Tak dok... "

"Tak dok?"

"Ninggal doh" sayu kejap... Lama gok ah pak din diam sambil pandu kereta. Saya duk tepi pak din... Mujur duk tepi, kalu x rasanya dye dok dengar doh suara saya cakap. Kalau tempat duduk depan kosong, biasanya saya duk depan... ehehe... kena ekon sikit. Orang hok duk belakang mendengar saja cerita perbualan saya ngan pak din.

"Lama ane tak dok doh?" pak din sambung sesi bertanya...

"Masa darjah 6"

"Lama doh lah, sekarang ni umur 18 op?

"Hmm..."

Banyak lagi soalan pak din... Sampai situ jelah... Panjang sangat perbualannya... Selama saya naik kereta pak din, hari ni paling banyak perbualan kami... bermula dengan air... habis cerita sampai hal keluarga -,-"

12 Mac 2017

Alhamdulillah! Selesai test QTI! Tapi, banyak lagi yang nak kena baiki. Test QTI ni saya dapat cikgu laki. Cikgu Roslan namanya. Dia banyak tegur bahagian signal dengan clutch. Malas nak cerita panjang pasal benda ni... Saya ingatkan kena buat sekali lagi sebab macam banyak lagi yang tak lepas ni... Tapi, cikgu bagi je lepas. Cikgu pesan masa test JPJ kalau buat salah lagi, memang kena test sekali lagi + bayaran tambahan.

Selesai test, saya pergi booking test JPJ. 11 April. 11 April? Alamak, same date ngan lawatan ke Pahang. Nampaknya terpaksalah batalkan lawatan sebab ada test tapi, harapnya tak perlulah saya ulang test biar tak rugi... batalkan lawatan. Lesen saya sah sampai 9 April. Kerani suruh buat lesen baru kat pejabat pos. Kena bayar lagi...

Tak apalah tak pergi lawatan pun. Saya pergi jugak Pahang minggu ni. Ada majlis kahwin cousin saya sebelah mak. Diorang ajak stay kat homestay. Kiranya pergi sekeluargalah. Wah... dah lama tak jalan2 jauh dari kawasan Terengganu sekeluarga. Kali terakhir dengan abah. Biasanya abah bawa pergi jalan2 jauh. Umi biasa duk kat rumah. Jaga yang kecik. Tapi, taklah sekeluarga ke Pahang. Kakngah ada kelas, jadi dia stay kat asrama. Exam SPM tahun ni. Doakan dia yang terbaik! Hehe... sian dia.

Okey.... yang ni dah melangkah jauh dari tajuk. Sampai sini sajalah... Apapun doakan yang terbaik Khamis ni, 16 Mac 2017 supaya saya dan kawan2 dapat result SPM yang terbaik! Insya-Allah!

No comments:

Post a Comment