York Swirls

Wednesday 8 March 2017

KPP 2

Assalamualaikum...

Ujian computer
Alhamdulillah lepas dah.. Markah pun cukup2 makan je... Apa pun mujur lulus je. Tahniah kat Ya sebab dapat markah penuh... Ehehe... saya malas skit nak baca buku ni... Baca pun saat2 akhir je.. Biarpun buku tu boleh tahan menarik gak. Sebab ada warna... Umi kata dulu... hitam putih je.. -,-"
Tips nak lulus senang je... beli buku latihan sebab kebanyakan yang masuk sebijik dalam buku latihan. Tak rugi pun...

Buku kpp (kurikulum pend. pemandu)
Tebal tapi, kebanyakannya dia ulang je... Rajinkan diri membaca ye... 


KPP 02 & 03
selama 5 jam setengah belajar pandu kat litar... Taklah straight masa belajar... Berhenti kejap sambung pulak. Pagi sampai petang... Habis terus hari tu.

kemudian sambung pulak yang 10 jam. Potong2 sampai dalam beberapa hari gak buat .. Belajar pandu kat jalan Z, jalan S, parking, naik bukit... Nak kata susah... taklah sangat... yang banyaknya berdebar jadi, rasa macam susah... Cikgu Nora yang ajar taklah garang sebab tak marah sangat... marah biasa2 je... sebab saya tahu tu salah saya... clutch kadang tak angkat2, minyak dan brek tak tekan2... Nak kata mesra, taklah sangat sebab cg jarang senyum... jarang sangat... sampai saya yang senyum kat dia ni, jadi segan nak senyum...

And then, start pandu kat jalan raya... Time tu lagilah berdebar, kang mampus kereta tengah jalan... malu... taklah malu sangat, sebab kereta dah tebeng tulis budak baru belajar... jadi pemandu lain faham2lah ye... Saya tak fikir sangat pasal malu, fikir takut accident je... Sian pemandu kat belakang, time lampu hijau... saya lambat gerak... terpaksa tunggu. Cikgu ajar 3 jalan. Jalan A pendek skit, jalan B pergi ke chendering, jalan C ke marang. Cikgu suruh ingat tiga2 jalan tu, masa bila nak tukar signal... masa bila nak tukar gear...

Meh saya kongsikan skit apa yang saya belajar... skit jelah... kalau banyak2 takut tak fahamlah pulak.. -,-" Bila nak naik bukit, kang berhenti dulu.. Pastu kena tekan clutch baru gerak gear 1. Start tekan minyak dan bila rpm sampai tiga, clutch angkat skit dan bila dah rasa cam gegar skit.. tekan minyak skit baru lepas handbrek... Bahagian naik bukit saya paling suka, sebab bila dah selesai cam turun bukit tu rasa cam lega sangat dah lepas.... >_< Seterusnya, kalau kat jalan raya kena pandai tukar gear... sebab kat jalan raya bukan macam litar. Kat litar... biasanya saya guna gear 1 je... Tapi, kalau kat jalan raya, baru guna gear 2 sampai 4. Cikgu pesan kalau meter km smpai 20 tukar gear 2, smpai 30 tukar gear 3, smpai 50 baru gear 4. Paling laju saya biasa bawa setakat ni, baru sampai 60... tak berani nak buat lebih2... Setiap kali tukar gear, kena tekan clutch kalu tak, tak masuk. Kedudukan gear kena ingat, sebab mata kita kena tumpu kat jalan raya... kalau tengok gear takut nanti accident lak sebab tak kawal stereng...

Setakat ni, pengalaman yang paling saya ingat masa kat litar, sebab laju sangat pusing stereng... saya tersalah langgar bahu jalan yang hitam putih tu... Berdebar saya... bila dengar bunyi macam langgar orang je... Masa tu, cikgu biarkan saya bawa seorang sebab nampak saya dah okey dah bawa kereta... Cuma sekali dua jelah, cikgu dating pesan skit....

Fuh... smpai sini jelah. Saya pun dah letih dah menaip ni.. Kalau ikutkan banyak lagi benda yang nak dicerita, tapi lain kalilah dulu... tunggulah sampai saya selesai test dulu... Doakan saya lulus ye... Insya-Allah! ^_^



No comments:

Post a Comment