York Swirls

Friday 20 November 2015

Jamuan Akhir Tahun

Assalamualaikum buat para pengunjung blog saya,

            Alhamdulillah. Syukur kpd Allah saya ucapkan krn masih lagi bagi saya peluang untuk update blog saya.

            Dan kali ni saya nak citer ttg jamuan kelas saya. Sep laki kelas saya sgt bersemangat hias kelas. Hari Isnin 16 Nov 2015 adlh tarikh jamuan. Pagi2 lagi kitorang (sep puang) keluar kelas sbb diorang (sep laki) nak wat kejutan. Kami tak dibenarkan melihat kejutan mrk. Kira x surprise ler kalu kami nampak. So, kitorg gi library. Ada yg baca buku tapi major main saidina, sahibba dan iq puzzles. Slps rehat kitorg main carrom lak. Petang kitorg duk kat asrama. Cuma 2 org je masih gi library. Nisah seronok ngat baca buku, saya lak saje2 je teman dia. Seronok duk kat library lagi drpd kat asrama.

          Malam tu, slps solat isyak, kitorg terus ke kelas. Dari bawah nampak kelas gelap tapi ada cahaya lilin. Macam nak wat candle light dinner lak. Debo gop perasaan kitorg. Takkan nop wat jamuan dlm gelap kot? Habislah nati kena marah ngan pk hem. Dahlah kemarin dia dah pesan jgn wat jamuan masa malam. Habis, minggu ni dah takde mane mase kosong. Malam Isnin tu je satu-satunya masa.

         Naik je atas sep laki cam tak puas hati. Geram sbb kitorg naik ke kelas. Nampaklah surprise diorg tu skit. Jadinya diorg tutup tingkap dan pintu. Kitorg pun gi ke kelas sebelah. Wat air anggur susu. Air tu pun letak dpan pintu je, sep laki wat masuk sndiri.

        Dlm kul 9.30 mlm barulah dbenarkan masuk. Saye tak ada masa tu. Ada hal dgn Nana. Sep puang yg lain masuk ke kelas.

        Diorg citerlah...  Awalnya kelas gelap. Yang bercahaya cumalah lilin. Habis debor perasaan. Yelah, lelaki ramai kat dlm 11 org. Camnelah kitorg x fikir bukan2. Pastu bila Nisah (dia paling dpan bergerak) masuk. Sep laki buka lampu. Diorang berbaris kat tepi dinding dan tepuk tangan. Ketua kelas (Rasyid) amik gambar. Semacam VVIP gayanya kitorg disambut. Selesai yg tu, barula saya ngan Nana sampai. Sedih x surprise sempat tengok. Julung2 kali sep laki wat gini ke sep puang.

Nampak x smangatnya sep laki m'his sampaikn meja makan pun dihias spt kat hotel, siap ada lilin lagi kat tengah.

Apalagi, kitorg pun rasa terharu. Ada jugak segelintir yang matanya sampai menitiskan air mata. Tak tahu macam man nak describe betapa terharunya kami masa tu.

Then, Faris sbg mc mempersilakan Rasyid bagi ucapan. Eqah, dan bdak baru turut menyampaikan ucapan. Ada yg kata thn dpan mungkin x dpt dah wat macam ni sbb yelah, thn depan kan SPM. Mesti kitorg tgh struggle habis-habisan. Nak dptkan yg terbaik. 

Ucapan yg menyedihkan bercampur dj (Harris & Syauqi) yg memasang lagu2 yg slow buat kitorg makinlah layan feeling kitorg. Pas tu, kitorg makan. Hehe... Paling best kek yg Eqah bawa, katanya kek tu mahal. Patutlah sedap. 


Keknya lembut, banyak gak coklat tapi taklah muak.

Pas makan, kitorg tukar hadiah ikut cabutan no. Sep laki rancang amik no guna mulut sbb nak bagi kena tepung. Tapi, kitorg kan pompuan. Jadinya guna tangan jelah. Saya dapat no. 7. Bekas pensel cantik siap dgn tanda harga lak tu. Heh. Alhamdulillah, blh guna tahun dpan. Tal perlu beli. Tp saya ingat nak simpan sharpie dan marker berwarna je dlm tu.


Bila giliran sep laki amik no. diorg guna mulut. Habis muka penuh ngan tepung. Macam diorg pakai topeng lak. Masa tulah sep puang debo gile sbb malam tu ada warden berjaga kat Aspuri. Dahlah warden tu garang, suaranya kuat dan rajin betul kejar org. Jadinya kitorg tak berani duduk kat kelas lama2 sep laki habis amik cabutan lbh kurang kul 10:30 dah. Sep puang masa tu tgh kemas dah barang. Sorry sbb rosakkan suasana. 

Tapi, sempat gak amik gambar last minute sbb masa tu je kitorg ada masa. Biasanya, ada je yg tak de dlm kelas sbb sibuk dgn hal lain termasuk saya sendiri. Sibuk dgn urusan library dan majalah. Hmm... Sampai kat asrama, kitorg (sep puan) except Dhirah (mcm yg saya kata ade je yg x cukup) sama bukak hadiah kat musala. Masa tu kitorg sedar, kitorg tersalah amik dua hadiah sep laki. Sori. Kelam kabut sgt sampai x perasan salah amik. 

Keesokannya, Mirah ngan Nisah demam... 
The End

Habis citer pasal jamuan. Alhamdulillah. Syukur sbb dpt gak update dlm blog. Moga kenangan indah ini terpahat sentiasa dlm ingatan. Amin!




No comments:

Post a Comment