York Swirls

Wednesday 18 November 2015

Alhamdulillah

Assalamualaikum buat pengunjung blog saya. ^_^

        Terima kasih kerana sudi berkunjung. Entry kali ni saya nak kongsikan sesuatu. Sesuatu yang seringkali kita lupa dan sedikit sahaja yang ingat dan amalkan.  

SYUKUR

        Syukur itu perlu, Ia memupuk rasa tenang di dalam hati. Memupuk perasaan dan fikiran yang positif untuk hadir. Banyak caranya untuk kita tunjukkan betapa bersyukurnya kita. Buat benda baik, baca doa dan bukan setakat ucap 'Alhamdulillah'. Allah itu Maha Penyayang. Dia bagi kita banyak nikmat sehingga tidak mampu dihitung. Entah dari mana mulanya kita tak tahu sebab terlalu banyak. Bahkan sebelum kita lahir lagi, kita kena bersyukur. Dakwat sebanyak lautan sekalipun tidak cukup untuk menulis apa yang kita syukurkan.

       Bila kita niat nak buat benda baik, Allah bagi kita satu pahala. Itu baru niat. Bila kita buat apa yang kita niatkan, Allah balas dengan pahala yang berganda-ganda. Hebat kan? Bila kita niat buat buruk. Allah tak bagi kita apa-apa. Dosa ataupun pahala. Tapi bila kita buat barulah Allah bagi kita satu dosa. Besarnya kasih Allah kat kita tapi, apakah yang kita lakukan untuk tunjukkan betapa syukurnya kita padaNya.

       Marilah sama-sama kita muhasabah. Saya sendiri pun buat kesilapan. Kita sama-sama perlu bersyukur. Bersyukur dapat masuk kelas sains walaupun terpaksa pada awalnya, tak mengapa… mungkin ada hikmahnya yang tersembunyi. Sekarang ni tak nampak lagi, tapi suatu hari nanti mungkin akan nampak juga akhirnya. Beryukur dapat masuk asrama sebab saya dah boleh disiplinkan diri terutama dalam hal solat. Bersyukur dapat masuk sekolah agama sebab hampir setiap hari, saya akan dengar tazkirah yang boleh membersihkan hati saya. Bersyukur dapat sekelas dengan orang yang sama. Tapi, tahun depan belum tentu lagi. Ada ura-ura kata tahun depan ikut result akhir tahun. Kalau saya pindah kelas saya kena reda jelah. Tapi, sebelum tu kena ada usaha yang banyak barulah rasa reda yang perlu didatangkan itu dirasai dengan tenang. Saya tak sedih kalau sekelas dengan orang baru sebab semuanya saya dah kenal. Adalah jugak nantinya pengalaman daripada tak ada langsung. Tapi, sedih jugak kalau berpisah dengan kawan yang dah rapat sejak form 1 lagi. Rasa rindunya nanti mesti ada. Especially Aisya yang dah pindah sekolah. Dia lagi jauh. Jauh di mata tapi dekat di hati. ^_^

Erti Syukur   

Lafazkan kalimah syukur 
Lafazkan kalimah itu 
Alhamdulillah 

Segalanya yang ku kecapi 
Adalah milikmu Ilahi 
Tuhan maha pemurah 
Takkan terbalas walaupun sebesar zarah 

Kenikmatan yang bertandang 
Terkadang tidak dihiraukan 
Lepas dari pandangan 
Dan bila hilang barulah dikesalkan 

Adakalanya aku hanyut 
Adakalanya ku terlupa 
Adakala aku leka Ampunilah… 

Keranaku manusia lemah dan tidak berdaya disisi-Mu 
Seringkali terlupa nikmat-Mu 
Datang tiada jemu 

Bila terhimpit mulalah 
Mencari dan menyebut nama-Mu 
Barulah merasai makna sebenar erti syukur 
Syukur atas rahmat-Mu 

Adakala ku hanyut 
Adakala ku lupa 
Adakala ku leka 
Dan adakala ku alpa 
Kerna ku manusia
 Lemah dan tak berdaya 
Seringkali terlupa 
Nikmat yang kurnia 
Ku bersyukur ya Tuhan segala pemberian 
Walau luas lautan 
Bukanlah perbandingan 
Ku tingkat keimanan 
Ku gilap ketaqwaan 
Sebagai petambah dan 
Terima kasih oh tuhan 

Onak duri kehidupan 
Jatuh bangun sendirian 
Ada hikmh yang tersimpan 
Yang menguji iman 

Bersyukurlah selalu 
Sentiasalah redha dan menerima 
Tiap ujian tiba bukan diminta sebaliknya 
Allah maha mengetahui 

Kan ku bertasbih selalu 
Bertahmid berzikir pada-Mu 
Sebagai tandaku nilai rahmat-Mu Tuhan  

Aku bersyukur ya Allah 
Segala pemberian-Mu padaku 
Seluas lautan-Mu bukanlah jadi ukurannya 
Memang tiada bandingan 

Segalanya yang kukecapi 
Adalah mlikmu Ilahi 
Tuhan maha pemurah 
Bukan milikku pinjaman sementara 
Syukur alhamdulillah 

Sesungguhnya solatku amalku hidupku matiku 
Kerna Allah yang Satu 
Ku serahkan segala harta jiwa dan raga sebagai tanda cinta kepada-Mu yang Esa




No comments:

Post a Comment