York Swirls

Thursday 28 February 2013

Kalam Jamaie - Khadijah

KALAM JAMA'IE JOHAN PERINGKAT AWAL
Seminggu sblm minggu cuti cina, ada buat pemilihan sape dpt masuk kalam jamaie.
Saya teringat kat kawan lama dulu, jd saya pun turut serta dlm pemilihan tu.
Pemilihan awal kene ikut kelas. ustzh suruh baca teks.
Alhamdulillah, terpilih. Seramai empat org pljr kelas saya terpilih.
Pemilihan akhir kene baca gok, tp kali ni kene bernada dan bergaya.
Alhamdulillah, terpilih jugak. Rasa nak jerit je masa tu sbb x sangka terpilih.
Yelah, kwn2 saya yg pernah masuk x terpilih... sian diorg... >.<

Hari nak balik umah kene ambik text yg kene hafal.
Empat kertas! Wow, agak2nya bleh x entah saya hafal dlm seminggu.
Sekolah saya cuti seminggu. Hehe...
Tak de pun org cina.
Minggu bertanding, x sempat nak belajar pun sbb sekolah saya plg lewat buat latihan
Jd, kitorang buat latihan pagi, ptg dan malam.
Hari bertanding...
Wow, debo gilerr. Tanding kat SMA Marang. Dok jauh ane pun.
Ramai yg dtg. Sedihnya, x de sorang pun yg saya kenal...
Tak apa! Don't be sad!
Masa nak start dah, kitorang ambil posisi masing2.
Dhirah (conductor) dah start berjalan. Bunyi tepukan dan gaya lembutnya jelas sgt.
Terus dapat tepukan dan sorakan padahal tak de pun penyokong.
Time kasih sape yang tepuk ngan sorak tu...
Plg riuh masa buat gaya superb tu
masa nak umum sape  menang.... debo giler.
saya pun start zikir byk2. oh please ya allah, i beg you...
.....................
ALHAMDULILLAH, dpt johan!
Dgn izin Allah, berkat solat hajat satu sekolah, doa dan kerja keras
kami BERJAYA
peringkat akhir, lawan kat sekolah semasik lak.
hope ada kesempatan jumpa kawan lama, Aina!

JOHAN KALAM JAMA'IE PERINGKAT AKHIR

Alhamdulillah, syukur ke hadrat ilahi,
Sekolah saya berjaya menjadi johan dlam pertandingan kalam jamaie.
Manakala sekolah yang mendapat tempat kedua SMA Maarif dan
tempat ketiga pula disandang oleh Imtiaz Kuala Terengganu

peserta kalam jamaie 2013.

Banyak perkara yang saya belajar sewaktu latihan,
saya belajar memahami guru2 yg tlh banyak bertungkus lumus\
saya belajar mematuhi masa yang penuh dengan nilai yg berharga
saya belajar menjadi seorang insan yang sabar dlm melayani kerenah mereka

Sbg tanda penghargaan, bdop kalam jamaie diberikan peluang keluar dari asrama,
\kami pergi berjalan-jalan di \teluk ketapang,
menikmati anginnya serta makanannya yang enak

Saya rasa malu melihat kawan2 menagih janji guru,
untuk memberikan kami kebebasan,
saya kasihan buat guru2 yg telah byk menolong kami
sepatutnya, kami berikan sebuah penghargaan yg besar,
agar mereka dapat rasakan betapa syukurnya kami
apabila dikurniakan guru2 yang sgt mengambil berat ttg hal kami
Terima kasih banyak-banyak saya ucapkan buat guru2
TERIMA  KASIH , CIKGU

sebelum kami buat persembahan,
sep puan kena make-up,
wait?! make-up?
saya takut dan risau,
takut saya kalu tabaruj ni,
mujurlah tak tebal sangat,
tapi disebabkan warna kulit saya cerah,
bibir saya jelas kelihatan bergincu,
saya x habis2 tutup muka saya,
saya malu bila ade org tengok saya make-up,
kawan saya kata saya nampak macam org darat,
macam org yang tak pernah pakai make-up,
saya pernah tapi itu masa kecik2,
saya mahu make-up depan suami saya bkn org ramai,

satu persatu sekolah buat persembahan,
kini tiba waktu kami buat persembahan,
hati saya berdebar-debar dan ianya jelas kelihatan,
tangan saya pun dah jadi sejuk & terketar-ketar,
saya lepaskannya dgn senyuman dan suara,
boleh dikatakan menjerit,
suara kami yg kuat memberi kejutan kpd penonton,
semangat kami utk menang perlu ditunjukkan,

PERSEMBAHAN DEPAN SULTAN

Cikgu2 teruja tunjuk ajar kami camne nak ngadap sultan nanti,
pastu, cikgu kata kalu tak buat betul2 nanti kena marah ngan S/U sultan,
Cikgu kata thn lps bdop SHAMS kene marah sampai nangis...
Betul ke? Kitorng sume jadi berdebar-debar...

Cikgu suruh kitorang(sep puan) bawak bju aspuri, baju rasmi dan baju pengawas.
Baju pengawas? Saya nak pinjam ngan sape?
Sume bju pengawas milik kawan2 saya dah kene pinjam,
Baju Kak Asiah yang saya pinjam pun dah kene pinjam oleh Kak Chain Storytelling
So... saya sedih, kemana perlu saya cari lagi,
Saya tiada kawan lain, Saya menangis,
Sewaktu saya lalu dekat dewan makan,
Alhamdulillah, Allah menghantarlan saya seorang kawan,
Ya Allah, Saya terasa ingin memeluknya,
Dia berikan pertolongan kat saya,
Dia temani saya ke semua bilik untuk meminjam baju pengawas,
Cuma satu bilik sahaja lagi tapi masih tiada baju pengawas untuk saya pakai,
Sungguh, Saya dah letih naik tangga, ke sana  sini,
Saya betul-betul dah putus asa sangat,
Tapi, Aisya tetap tenangkan hati saya,
Kami berdua pun berdoa supaya ada baju yang boleh dipinjam di bilik terakhir ni,
Alhamdulillah, Syukur kepada-Mu ya Allah, Beribu-ribuuu syukur,
Kak Hajar sudi beri pinjam, Moga engkau rahmatinya, Rahmatinya banyak2,

Hari Sabtu-20/4
       Kitorang bersiap sedia. Sume baju dah gosok dan dah letak dalam beg. Keje sekolah BA pun saya bawak. Kitorang patutnya bertolak kul 11 pagi, tapi bdop laki ada byk ngat masalah sampai kene bertolak kul 11.30. Masa nak gi UiTM, Dungun tu, saya tertidur. Ngantuk bercampur bosan. Afiqah duk sebelah saya. Dia asyik baca buku karya Ain Maisarah. Saya tak nak baca buku. Takut2 nanti rasa pening, sakit kepala nanti susah lak hati saya. Kitorang menginap di hostel kat UiTM yang dinamakan Redang 4. Saya tido sebilik dgn Afiqah dan Nasuha. Kedua-duanya Form1. Saya tido bilik 12, sebelah bilik Aisya. Masa duk kat sana, saya rasa serabut sangat. Terutama sekali dengan Afiqah. Dia selalu minta ditemani. Saya mahu juga habiskan masa dengan buat kerja saya. Takkan saya perlu ikut dia selalu. Hanya sekali dua sahaja saya bagi alasan. Malas sangat nak layan kerenah dia. Nasuha kawannya itu pun rasa geram gak sampai bila dia bercakap ngan Afiqah dia tegaskan suaranya. Saya masih mampu bersabar cuma banyak bagi alasan sahaja. Saya pun kadang2 gi bilik Aisya biar dia x ganggu. Ada gak saya dengar suara dia panggil saya kat luar, tapi saya x layan. Takkan dia nak jadi penakut macam tu sampai ke tua?

21/4
       Majlis penutup yang dihadiri sultan ini sepatutnya dimulakan pada 8 pagi. Tapi entah apa masalahnya dilewatkan. Saya dan Aisya habiskan masa bersama. Kitorang main Chain Storytelling versi Melayu. Kelakar gilerr ceritanya tapi, kertas yang menyimpan cerita kami itu disimpan Aisya. Tak sempat nak pinjam ngan dye. Kitorang sampai kat sekolah lebih kurang kul 3.40 ptg. Saya tolong cikgu angkat barang untuk diletakkan dalam bilik guru besar.Selesai sahaja, saya terus ke kelas untuk ceritakan pengalaman saya kat Khadijah. Khadijah tak habis2 tanya samada saya rindu kat dia tak. Sudah tentu, saya rindukan perangai manisnya itu. Kelakar betul saya tengok Khadijah. Habis prep petang, saya terus ke bilik. Tetiba je bdop Kamelia dan Najihah serang saya dengan pertanyaan. Saya hanya kerutkan dahi. Soalan itu tak de kaitan masa saya gi kat UiTM Dungun. Mereka ceritakan kat saya yang Khadijah pengsan.

WHAT?!
KHADIJAH PENGSAN?!

Terkejut saya. Apa yang berlaku kat Khadijah. Kamelia ceritakan kat saya yang ada ura-ura kata Khadijah pura2 pengsan. Saya x percaya terus. Saya langsung tak percaya. Bagi saya, Khadijah pura2 pengsan adalah impossible? Saya terus ke biliknya untuk dapatkan penjelasan sebenar, apa yang berlaku. Khadijah seorang yang jujur dan wark. There's no way she lie to me. Ainun pun x tahu ape, Ainun kawan pertamanya di smaasza , kawannya yang paling rapat. Khadijah dia. Riak wajahnya kelihatan sedih.
Khadijah pun cerita kat saya..... (sori cerita itu dirahsiakan) Khadijah sedih, saya pun turut sedih melihat dirinya yang dikatakan pura-pura pengsan

No comments:

Post a Comment